Fick ett samtal

Gud vad skönt det kändes att få prata! Det känns som om jag inte är den enda som är mänsklig nu.. En grekisk gud kan åxå ha känslor det vet jag nu!

Hm Karlstad.. Vad ska man säga? Jag vet inte mkt om den staden men det kan jag ju googla på nu istället för att se på filmerna jag hade lust att se, folk i köket som inte ska se den samtidigt som jag inte vill se de själv. TV och FiLM gör sig inte bra när man är själv, inte ens Top Model är lika bra i ensamhet som i sällskap(om inte sällskapet hackar ner på TopModel vill säga).

Jag har fortfarnade inte sett på Revolutinary Road(som jag hade tänkt se med GG läänge nu) men kommer tid så kommer år..


0:e ordningens kinetik (mättnadsbar metabolism) innebär att halveringstiden varierar med den aktuella mängden läkemedel beroende på antingen en konstant absorptionshastighet eller på otillräcklig enzymatisk kapacitet. Små dosförändringar kan leda till oproportionerligt stor och oförutsägbar förändring i plasmakoncentrationen av läkemedlet. Dessutom innebär detta ofta en stor interindividuell variation i läkemedelsmetabolism.

Distributionsvolymen är en teoretisk volym eller tänkt volym och kallas därför ofta skenbar distributionsvolym. Volymen blir den teoretiska vävnadsvolym som krävs för att koncentrationen ska bli lika stor som plasmakoncentrationen. Om det finns fem läkemedelsmolekyler i blodet blir koncentrationen ca en molekyl per liter eftersom totala blodvolymen är ca 5 liter. Om det samtidigt finns 200 molekyler utanför blodbanan i övrig vävnad, i hur stor volym måste man då späda de molekylerna för att man ska få samma koncentration? Jo, 200 liter! Alltså blir distributionsvolymen en teoretisk spädningsfaktor som kan vara många gånger större än hela kroppsvolymen.



Oj jag tror minsann att många har tagit fram intresseblocken för att anteckna det jag just skrivit.. Men det är ju rätt skoj det där med distrubitionsvolymen tycker jag.. Hela farmakologikursen känns skoj men det känns inte peppande att engagera sig på söndagkväll när hela helgen har varit pluggfri(för mig).

Usch då, jag kanske har drömt mig iväg lite väl mkt i tankarna ibland.. "Jag kommer också att ta med mina barn på café för jag minns hur kul jag själv tyckte det var att gå på café när jag var liten.."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0