Praktiken och livet i Lycksele

Praktiken går rätt bra här i Lycksele, primärvården liknar den bild jag hade innan jag påbörjade min utbildning. MEN det finns mycker brister gällande resurser i vården och det hade kunnat bli så mkt bättre vård om det satsades mer pengar till personal. Det faktum att många av sköterskorna eg har gått i pension innebär att de har sjukt mkt erfarenhet men att de inte vet hur man ska utföra evidensbaserade insatser.. Ganska jobbigt att vara student sådana ggr eftersom det blir så mkt dubbla budskap inom utbildningen. Man vill göra enligt "boken"samtidigt som man inte vill stöta sig med de sjukt erfarna sjuksköterskorna som är ute i "verkligheten".. Ni känner säkert alla igen er i detta.. Jag försöker att göra något melllanting, ifrågasätta men inte stå med pekpinnar samt vara ödmjuk gentemot deras sätt att göra saker och ting på. 



Idag har jag varit på BVC, fick sitta med i en mammagrupp, vara med och mäta/väga/vaccinera barn samt en 3 årskontroll. Verkar vara mysigt att vara barnsköterska men jag tror ändå det inte är något för mig.. Är inte tillräckligt barnakär (nu iaf) för att tycka att det skulle vara roligt att göra stora delar av dygnet i sjukt många år framåt i tiden.. Men sköterskorna där verkade trivas med sitt jobb iaf:) En av sköterskorna hade stuga i Tärnaby och var där typ varje helg, världen är allt bra liten!  Ja det är den! Tycker att det är mkt sammanträffanden hela tiden eller så är det så att allt i inlandet är i inlandet och då har man koppling till varandra på ett eller ett annat sätt! :)


Ja men mitt liv i Lycksele då? Längtar verkligen efter att Carro ska komma tillbaka, håller på att bli totalt "lappsjuk" efter mindre än en vecka här.. Löper och svullar om vartannat känns det som.. Men folket är trevligare än vad jag hade fått uppfattningen av och jag tror att de som skapat ett nätverk och/eller bildat familj trivs riktigt bra här i staden. Åh blev sjukt sugen på fika nu när jag skriver, synd (eller tur????) att Arraksbollarna redan tagit slut.. Kommer troligtvis få följa med på ambulansen efter påsk förresten, känns superkul! Tror att sjuksköterska kommer bli en ett bra yrke :)




Kommer bli Umeå i helgen ändå, hade en tanke på att snåla in en resa till Umeå men jag kommer inte palla att sitta här ensam. Det är för mkt i tankarna för att jag ska orka med det. Blir en Roadtrip söderut på påsk, kommer att få se sjukt mkt av Sverige känns det som och få lite "äkta" vår..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0